I Love JB

Wednesday 20 May 2015

SOTO RM7

Biasanya korang makan Soto kat restoran biasa yang bukan standard kopitiam ataupun restoran mahal brapa RM 1 mangkuk???? kalau aku lah biasa makan paling2 mahal pun RM4….

Ni aku nak crita kat korang al kisah yang aku sangat marah …. Soto ni boleh di katakan makanan kegemaran aku tau… nak2 ada bergedil lagi lah…. erm…
Biasanya aku bawak bekal g opis sebab makanan makin lama makin mahal walaupun kita amik nasi sikit ker.. lauk sikit ker cas tetap sama… nak di jadikan cerita hari tu aku memang x bawak bekal sebabb aku bangun lewat jadi x lah masak dan tak ada lauk untuk di bawa bekal… dalam hati fikir “erm… x per la.. nanti bungkus aje lah kat restoran dekat2…

Bila tiba tgh hari aku pun keluar lah nk g bungkus makanan, kawan 1 opis aku pun kirim lah sebab kitaorg ni ikutkann kalau dah dalam opis memang malas nk keluar lagi2 waktu cuaca panas terik… almaklumlah aku kan tak boleh kene panas… kalau kene panas mula la aku akan sakit kepala… berbalik pada cerita aku bungkus tadi bila sampai restoran ZAD CAFÉ … restoran ni nama jer café tapi x macam café pun ala2 restoran TOM YAM aje…beza nya restoran ni ada WIFI FREE… ok kat situ kita dah boleh tahu kenapa orang suka ke restoran ni even harga nya sangat2 lah x boleh dengar..

Mulanya aku macam nak try Mee Rebus dia sebab promosi sikit punya gempak dalam FACEBOOK so sape2 yang tengok boleh terliur lah… ok bab rasa aku x nafikan lah ada beberapa makanan dia memang boleh di terima tekak (maknanya sedap jugak lah), tapi bila ternampak nasi campur lauk yang aku rasa menaikkan selera aku so aku tukar fikiran dari Mee Rebus ke nasi campur…


Aku Cuma amik 3 jenis lauk… aku amik nasi sikit jer aku kurangkan… sebabb  takut mahal hahahaha.. bekas polistrin dia pun size agak kecik dari biasa yg kita selalu tengok so kalau dah kecik isi dalam mesti sikit tapi bila dah di isi ngan 3 jenis lauk akan Nampak banyak walaupun ko amik sikit… aku amik lauk tahu telur 3 ketul+sambal temped an kentang+ayam goreng (korang tgk lah size ayam goreng dia sangat kecik… tuk kawan aku dia kirim Mee Hoon Soto…



Ni lah dia hasil tangkapan aku kat restoran tu…. tadaa……. bila nak bayar aku Tanya
Aku – “brapa semua dik”
Dia – “erm… rm14”
Aku – “ok… nasi campur ni brapa?”
Dia – “RM7”
Aku- “ aikkkk apsal mahal sangat akak amik nasi sikit lauk pun semua sikit2 aje “
Dia - : memang lah kak ape yg mahal…. tempe ngan kentang dah lain harga”

Korang Nampak x???? macam mana dia kira… temped an kentang lain harga padahal tu kan 1 jenis lauk… ini orang memang betul2 bikin aku naik angin… nak kaya pun agak2 lah weiiiii… kalau total RM14 dan nasi campur RM7 so bermakna Soto RM7 jugak lah….. OMG!!!!!! giler nak kaya cepat ker ape diaorg ni…

Kalau lah dia meniaga macam ni ko masak sedap macam ne pun tapi kalau hentam harga mcmni orang pun lari x nak datang…. kat sini kita dah Nampak dia kira men hentam so bermakna x de istilah 1 ketul ayam brapa… sayur amik brapa… bukan aku nak compare la… kawan aku cina selalu makan nasi campur tapi dari restoran cina la… nasi campur dia paling mahal selalu RM4.50 jer… biasanya kawan aku maik 3 jenis lauk Cuma RM4 jer… cina masak lagi kalau ayam amik isi jer…ikan pun amik isi jer… bukan mcm kita ngan tulang2 sekali masak… so keje diaorg lagi rumit dan boleh senang2 cas mahal kan… tapi nape tidak…. bukan aku nak compare orang MELAYU ni kalau nak kaya memang nk cepat dan buta hati….

 Ni nak kira orang tak ada perasaan ke hape???? SOTO RM7 hokey….. Masa tu memang puas jugak lah aku maki hamun restoran tu…. sebab hati panas dial eh cekau duit orang mcm tu… balik aku nak makan pun x de selera x abis aku makan.. ayam pun x abis… Pakkal jer restoran tu paling dekat dan aku dah lapo sangat… bila jadi mcmni tengok nasi aku terus jadi x selera nk makan.

Biasanya aku g ke restoran dia kalau mak dia atau pekerja dia kira memang x de lah sampai macamni harga nak mati…. muka dia pun aku naik menyampah dah tengok… kalau aku sumpah ko x kaya kang kata aku ni jahat sangat … so biar aje lah ALLAH saje yg membalas perangai ko tu…



Ni lah rupa Soto RM7 bila dah letak dalam mangkuk… ni masih belom makan lagi tau… ko ghase??????

Agak2 ape korang rasa???? korang piker lah sendri…

Bagi peniaga2 di luar sana…. aku tahu.. bukan aku x tahu skrang ni Negara kita dah kene kan GST tapi bukan sewenangnya korang nak naikkan harga sampai macm tu… semua orang bukan gaji 5-10k yang boleh tanggung tu semua…. kalau nak kaya cepat pun jangan lah cekik darah orang macam ni… kalau sepuluh orang ko buat mcamni dan hati dia macam aku???? mcmne??? kalau 100 orang pulak mcmne???

Cari rezeki HALAL dengan JUJUR bukan dengan cara begini…

Itu lah last aku g restoran tu tobat x nak lah g lagi lah restoran tu…. untuk pengetahuan korang ZAD CAFÉ ni berada di kawasan Indahpura Kulai.

2 comments:

  1. asalamualaikum jaja..singgah sini jup..

    amboi mahal nya..kat area akak masih rm 3 soto...

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam tq kak sudi singgah blog kite..

    itu la pasal biasa nya RM3.50 paling mahal pun RM4

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...