I Love JB

Wednesday 20 May 2015

JIRANKU KELUARGA KU....

Aku ni memang suka kalau bab happy2 dan bersuka ria beramai2…
memandangkan aku duk taman jadi ramai lah jiran kan…
Aku ni dari mula menyewa masa baru kawin hingga lah sampai skrang umah sendri aku tak pernah gaduh ngan jiran2…
Alhamdulilah…. tapi kalau ada yang x suka ngan aku tau cemburu ngan aku itu masalah diaorg kan…
Bagi aku tak ada apa yang nak di laga kan…
Bukan aku mintak duit pun ngan diaorg… kita ni berjiran jadi memang perlu berbuat baik
Kalau terjadi sesuatu kecemasan siapa yang kita akan panggil dulu???? mesti lah jiran kan…
So berbuat baik dan bersangka baik lah ngan jiran sebelah menyebelah…

Masa aku menyewa pertama kali masa tu aku baru jer kawin… my hubby dah cari umah sewa 2 bulan sebelum kita nikah… bila dapat jer my hubby terus tinggal kat rumah tu sorang2 sementara kita nikah…
So masa tu semua barang2 dah angkut lah sikit… kitaorg ni sejak bertunang jer dah mula pakat kumpul barang2 rumah … yang penting2 aje la… macam set katil… tv… mesin basuh… esbok… dan ada duit lebih kitaorg amik sekali set sofa dan meja makan… mula byr dr mula tunang sampai lah nak dekat waktu majlis hutang dah langsai baru lah kitaorg amik barang….

Aku ada sorang jiran sebelah rumah aku… jiran yang aku tak akan lupa sampai bila2 walaupun aku jarang jumpa dia walaupun umah aku sekrang bukan jauh pun dr rumah dia… (sebab masa tak ada)….
Aku susah dial ah yg datng umah Tanya… aku demam dia lah yang datang rumah Tanya khabar…. dalam waktu aku kesulitan mesti dia ada… dan memahami di kala aku susah hati…. aku betul2 sayang ngan jiran aku ni…. sampai bila2 kak jaja x kan lupa akak 1 family….

Kitaorg ni boleh di katakan selera lebih kurang jer… aku suka wat jemput2 kentang dulu bila duduk2 kat depan rumah sambil berbual dan tengok budak2 main di luar… itu jer pun aku pandai masak masa tu hehehe…. aku pernah sambut anniversary sekali ngan besday anak dia… aku celeb kat depan umah dia ramai2 ngan jiran lain… masa tu aku hanya masa soto  jer… masakan yang aku tak boleh lupa adalah siput sedut masak lemak cili api... masa tu dia tgh ngidam nak makan... padahal bukan dia x boleh nk masak... cuma biasalah tgh ngidam nak jugak aku yag masak... siap masak ....terus hantar ngan periuk2 sekali kat umah dia lalu pintu belakang hehehehe seronok... sampai sekrang tutup periuk aku masih kat umah dia hahahaha....



Bukan makanan yang aku nk cerita tapi keseronokan berjiran yang aku nak sampaikan… macam2 yag kitaorg buat masa berjiran… tapi sekrang dah tak lagi sebab aku dah pun pindah di rumah sendri x jauh dari rumah dia Cuma area jer jauh sikit…. walaupun kita tak berjiran tapi kita tetap berkawan sampai bila2 yer kak…

*nanti aku cari gambar jiran aku dan aku post semula yer

Now aku nak cerita jiran baru aku… pun sama sporting..baik.. giler2… happening jugak…
Kitaorg suka wat makan2 pastu makan depan umah walaupun depan umah kitaorg ni bukan pantai hahahaha…

Selalunya kitaorg makan goreng pisang… jemput2…. macam2 lagi yang ringan… tapi kali ni kitaorg masak lontong sama2 .. pastu makan sama2.. hehehehe…



Jiranku Keluargaku…. so far jiran ni memang baik dan baik hati hahaha.. tapi betul sangat2 sporting … semua yang aku pernah berjiran semuanya baik2… ala... bukan makan ape pun cuma lontong... jiran aku yg nama Ida bawak pelam hasil tanaman dia... jiran Nurul masakkan bubur kacang hijau.... jiran sebelah umah... Bawak telur untuk masak sambal telur hehehehe.... makan sama2 jadi seronok...termasuk umah sewa ke 2 aku…
Nama nya Nor Aini .. aku panggil ani… dia pun baik dial ah jiran suka duka… tempat meluahkan perasaan… hihihi tapi masa ngan diaorg ni semua time ni x de plak nk asik bergambo aje soo x de lah pic2 diaorg… even dah pindah aku rajin gak ke rumah ani ni…

2 comments:

  1. Jiran adalah 'keluarga' terdekat bila kita di dalam kecemasan kan...


    Jemput singgah ke blog saya:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. betul tu....


    tq sudi singgah blog saya... ok sy singgah hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...