I Love JB

Thursday 21 May 2015

Nasi Goreng Lada Kering



cerita asal nasi goreng ni adalah aku tk kat facebook… aku masuk group Resepi Ringkas bila ternampak post pasal nasi goreng lada kering ni mcm menarik minat aku plak nak mencuba… sedap ker idak ek…..
Bila cuti bahan2 ada kat umah maka terhasil lah nasi goreng lada kering…. Jom kita cek ape barang yang di letakkan dalam nasi goreng ni.

Bahan – bahan
Nasi  1 pot (nasi sejuk lg power)
Bawang besar 1 biji* (kalau nk guna bwng merah pun bole)
bwang putih 3 ulas*
cili kering dalam 10 btg* (rendam dulu ngan air panas)
# Kalau nak letak bilis atau udang kering terpulang
#bahan yang bertanda * hendak la di tumbuk

Cara-cara

1.   tumis bahan yang di tumbuk tadi hingga wangi kemudian masukkan garam dan perasa serta nasi sejuk dan goreng seperti nasi goreng biasa.
2.    Setelah agak kering nasi dah namapk peroi boleh lah padamkan api dan hidangkan


#kalau nak pecahkan telur pun boleh ikut suka anda

2 comments:

  1. Masa saya kat kampong dulu mak selalu masak macamni..kalau ada ikan goring yg lebih makan semalam mak masukkan dalam ni juga..makan bertambah2..tapi saya xpandai masak...

    ReplyDelete
  2. haaaa... betul lah tu kalau ada ikan goreng memang lagi auwwww.... kalau nk makan nasi bertambah tu memang kenen masakan mak hehehehe...
    masak x susah... senang jer...cuba lah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...