I Love JB

Sunday 26 February 2012

BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA

Semua org tahu tentang berita kerajaan MALAYSIA akan menghulurkan bantuan yang di panggil BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA...

Erm.... ALHAMDULILAH aku rasa bangga jd rakyat MALAYSIA yg terdapat beberapa keistimewaan berbanding  negara lain kan...

RM500 tu..... banyak tu... sape nak bg kan... kalau dah free2 je kerajaan nak bg ape lagi amik je la... dah sah2 ko memang layak kan....

Bagi yang layak memang perkara ni buatkan diaorg gembira sampai nak lompat pecah siling kan... (eh betul ke aku eja siling ni), mana tak nya bukan senang nak dpt bantuan tau...

Bila dah diumumkan so semua RAKYAT pun berpusu2 nak g memohon BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA ni...

Borang BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA
Sumber Google

Sumber Google


Sampaikan sesak sebab semua berbeut nak memohon... yang paling kesian warga emas & OKU... nasib korang la kalau ada yg kesian dpt la berada kat barisan depan... (boleh ke?)

Syarat kelayakan memohon


"SYARAT PERMOHONAN BANTUAN RM500 | KUALA LUMPUR - Kementerian Kewangan semalam menjelaskan bahawa isi rumah yang layak memohon Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM500, merujuk kepada seorang lelaki atau wanita yang menjadi ketua kepada anggota keluarga yang tinggal serumah, dan mempunyai pendapatan kasar isi rumah RM3,000 dan ke bawah.

"Ini merangkumi individu yang berkahwin; ibu/bapa tunggal yang mempunyai tanggungan; bujang yang mempunyai tanggungan; dan warga emas (berumur 60 tahun dan ke atas) sebatang kara," kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dalam satu kenyataan semalam."

ALHAMDULILAH..... rezeki...rezeki....

Sumber Google




Nak dipendekkan cerita pg sabtu baru2 ni 25/2/2012 (Sabtu) masa aku g kerja ternampak la banyaaaaak nya kereta (nampak x huruf "A" banyak tu nak tunjuk memang banyak la kreta), dalam hati ni terpikir ada ape ek kat dewan ni... argghhhhh aku pun buat bodo je la... tapi nampak la kreta, MPV besar2 mcm HONDA, TOYOTA, UNSER, CITRA, EXORA,ALZA dan kreta2 mewah mcm jenama HONDA,TOYOTA dan lain2... selain dari kreta biasa2 mcm SAGA,MYVI,PROTON WIRA dan seangkatan dengan nya... dalam hati terpikir lg "ada ape ni nape aku x tahu" puas aku cr Banner tapi x nampak.. so biarkan je la...

BIla sampai opis aku pun online tanya la ngan sorang kawan aku yg sememangnya dia selalu tahu ape yg berlaku kat kawasan umah kitaorg.. tanya punya tanya rupanya PEMBAHAGIAN BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA kat dewan tu... oooo patut la ramai org....yeah!!! yeah!!!! dah dapat... saya bangga jd RAKYAT MALAYSIA.. untung kan jd RAKYAT MALAYSIA ni sebab dpt mcm2 bantuan...


Memang layak...
Sumber Google 


Tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.................... ape yg buat aku pelik & hairan... kata SUSAH... tapi mak aiiiii masing2 pakai kreta MPV, HONDA, TOYATA.. wah!!! semua mahal2.. kalau takat MYVI ke SAGA ke? mcm aku ckp tadi la kan kreta biasa2 tu ok lg la.. tapiii kebanyakan (tapi bukan semua la) kereta MEWAH2... 

WOIIIIITTTTT!!!!!!!!! MPV tu sbln dah brapa??? mampu pulak korang beli kreta mahal2 ek, kira korang mampu la... apsal nak la korang nak jugak mohon ... memang la kerajaan ckp PENDAPATAN ISI RUMAH BAWAH 3K tapi kalau korang dah mampu beli kreta MEWAH kereta mahal2 yg sebulan dah sah2 RM600 - RM1200 (ntah2 ada yg lebih cuma aku x tahu je ) ish!! ish!!!.... (aku pun x mampu bli kreta mahal tau!) 

Perlu ke??? perlu ke korang mohon???? bg aku la x perlu la mohon, CUBA BG LALUAN PD YG LEBIH MEMERLUKAN.... tu la manusia dah cukup nak tambah lg.. fikir la org yg lg susah.... JGN TAMAK BOLEH TAK????!!

Itu pendapat aku la x tahu la pd korang yang membaca kan.. ape pun aku x mohon bukan sebab aku sombong/ berlagak tapi fikir la sebab ada lg ramai RAKYAT MALAYSIA YG SUSAH / MISKIN TEGAR LEBIH MEMERLUKAN.. SO BG LA LALUAN PD MERAKA... jgn kerana org mcm korang2 ni mereka2 yg ni terlepas pandang.... so masih ada la org miskin kat MALAYSIA ni... sedangkan kerajaan MALAYSIA kan tgh usaha untuk mengurangkan kadar kemiskinan di MALAYSIA.....

Tu la ek mcm pepatah kata kan...

"BIAR PAPA ASALAKAN BERGAYA" tapi kalau ko rasa nak bergaya x yah la wat muka kesian nak memohon BANTUAN RAKYAT 1 MALAYSIA bg la org yang lg memerlukan...

HADOIIIIIIIII!!!!

So ape nak ckp dah lumrah manusia kan.. so fikirkan la sendiri ya....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...