I Love JB

Friday 15 June 2012

Alpine Sagu Biji

Assalamualaikum...
alamak!! lama rasanya x buat entry baru kan... bz la sejak akhir2 ni.. lg2 plak minggu terpakse jd TEKSI & TUKANG MASAK.... kakak ipar g umrah so anak2 dia x de org amik balik sekolah.. x de org nak masak kan tuk diaorg... so terpakse la makcik yg dekat ni jd sukarelawan.... (dapat pahala aku...)


Ok2 la jom sabumg cerita pasal entry kali ni...
ALPINE SAGU BIJI??? kenapa ALPINE???




Ok la sagu biji ni biasa je resipinya.. mcm org2 lain buat jugak.. cuma beza pada nama je la.. suka2 hati la nak letak nama ape kan... cerita pasal ALPINE , sebenarnya sagu biji ni aku buat kat opis.. hehehehe....
sambil keje sambil buat kuih kan... ye la jgn buang masa yg ada mari kita gunakanya....


Mulanya tgk2 blog kawan la... (blog masakan) tup2 terliur plak bila tertgk 1 blog ni (dah lupa nama dia ape), bleh plak dia post SAGU BIJI wah!!! yummyyyy.... nampak sedap tu yg tetiba dtg terliur ni... ape lg g la pantry tgk bahan ada x? (sebab sebelum ni kawan aku ada masak bubur kacang hijau so maybe ada bahan lebih kat opis), cari punya cari ... eh..eh... ada plak bahan... yess!!!!, cuma x de bekas la.. so decided nak buat esok nya...


Esoknya kawan aku ni dengan baik hati dia bawak daun pandan kat umah dia (psl mak dia ni ada jual pokok2 bunga/baja2 la...), ape lg lepas masak tgh hari yg simple kitaorg pun mulakan la operasi... korang jgn x tahu kawan aku ni ah moy tau... tapi dah biasa ngan melayu so dia ok je...


Kita pun mulakan operasi kita, dengan masak sagu biji. Sagu biji ni ah moy tu yg masak (tapi kat opis la) bila dah masak aku plak yg standby kan yg lain2... masukkan dalam acuan la.. sampai la ke santan...
bila dah siap x makan dulu simpan nak makan sejuk la kononnya... so esoknya la baru makan....


Ala... cakap banyak pun x guna.. jom la kita tgk pic yg aku dah buat kuih ni.....






Jangan ada yang meleleh air liur sudah la yer.,... ngeeee....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...