I Love JB

Wednesday 28 December 2011

INDIA MARI MEMANG X TAHU MENGUCAP...

Baru2 ni aku dapat 1 emel berita restoran di serbu sebab salah gunakan logo HALAL..
erm???? ok mcmni aku pun x brapa nak yakin la ce ni.. cuma sekdar nak kongsi je k...
sebab HALAL & HARAM wajib bg kita sebagai seorang islam k.. jgn ko main bedal je kalau dah tahu HARAM....

yg aku x leh bla ni dlm ce ni ada pasangan ORG TUA.. eh x sedap la ckp ORG TUA ckp WARGA EMAS yg leh melantak sedangkan penguatkuasa dtg serbu... pulak tu bila logo HALAL  dah ditanggalkan dia lg layan makan sedap je kat restoran tu... ape la yg ada dalam pemikiran WARGA EMAS tu kan...

lg pulak boleh plak letak logo HALAL sedangkan pekerja langsung x tahu mengucap...laaaa kalau x tahu mengucap sah2 la ko tu bukan islam kan... adeh dey!!!!
ape pun kita sekrang ni hidup di negara yg mempunyai masyarakat majmuk & x semua bangsa lain boleh faham pegertian HALAL & HARAM so untuk keselamatan dunia & akhirat korang kene la hati2 nak makan kat mana2 restoran k... aku pun kalau beli jajan nak tgk logo HALAL.. tapi logo2 HALAL ni kalau dari luar negara ada yg di luluskan oleh MALAYSIA & ada yg x diluluskan so korang kene check LOGO yg mana leh kita gunakan k...

so kita berbalik pd cer tadi jom kita tgk cerita di sebalik serbuan ni...


Islam Tapi Tak Tahu Mengucap


Restorannya besar, dan pelanggannya ramai.

ni la lokasi nya...

Lagu Tamil berkumandang di dalam restoran.

Rata-rata pelanggan adalah berugama Islam.
Di satu sudut, sepasang suami isteri yang dikategorikan makcik dan pakcik, yang sudah tentu berugama Islam, leka makan nasi dalam daun pisang. Berselera sekali makcik itu makan. alamak!! x de olak pic pakcik & makcik tu...

WELCOME SILAKAN MASUK.....

Serbuan di sertai Bahagian Hub Halal Jakim diketuai Penolong Pengarahnya, Ustaz Mohd Amri Abdullah.bersama Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan KPDNKK Putrajaya.

Ia merupakan sebuah restoran ‘mamak’ yang didapati menggunakan logo halal Jakim tanpa kebenaran. oooo TANPA KEBENARAN k...

nampak x???

Dalam bahasa mudah, sesuka hati ko je tampal logo halal Jakim , yang sudah tentu motif utama ialah untuk menarik pelanggan Islam datang kan.
Ada 3 logo itu, ditampal di 3 lokasi strategik di dalam restoran yang boleh nampak jelas untuk pelanggan Islam masuk untuk menjamu selera.

lokasi ke 2

Pemilik restoran mengaku, mereka tidak pernah memohon sijil itu. kan... mengaku pun ko ek...

lokasi ke 3 memang strategik kan diaorg letak...

Untuk menguatkan lagi bukti, bahawa restoran ini sebenarnya bukan dikendalikan oleh orang Islam, yang sudah tentu diragui status halalnya, pekerja disoal-siasat.
Hanya seorang yang mengaku Islam manakala yang lainnya mengaku bukan berugama Islam dari berasal dari India.


Perkara paling asas diajukan kepada pekerja yang berasal dari Thiruvaralli, India ini.
Dia diminta mengucap dua kalimah syahadat.


Dia menggelengkan kepala seolah-olah tidak memahami apa yang ditanya malah mengeluarkan ayat yang lansung tidak difahami samada Bahasa Tamil, Arab, Parsi, atau Melayu. AMEKAW!!!



Walaupun pegawai Jakim meminta dia mengucap dengan mendengar dahulu kalimah syahadat yang diucapnya, namun pekerja terbabit langsung tidak dapat mengikutinya/memahaminya.
Bila disebut /minta membaca surah Al-Fatihah, juga lelaki itu tidak memahami apa yang ditanya.


Adakah Islamnya dari mazhab lain?… Pun dia tidak tahu bila ditanya apakah mazhab dia…
Pengakuannya sebagai Islam, sebenarnya amat diragukan.


Semua logo Halal di dalam restoran ini diminta ditanggalkan serta-merta. tu la sesuka hati ko je kan... guna tanpa kebenaran kan dah kene...


Tindakan dilakukan di bawah Seksyen 15, Akta Perihal Dagangan 1972 yang boleh membawa hukuman maksima sehingga RM250,000 jika sabit kesalahan.



Apa yang pasti, kerajaan seharusnya mempercepatkan pembentangan Akta Halal di parlimen dan menguatkuasakannya supaya perkara sebegini tidak menjadi mainan mereka yang hanya tau mengaut keuntungan.


Di sudut di mana makcik dan pakcik itu makan, mereka tetap berselera makan dan langsung tidak mengendahkan serbuan ini dilakukan, malah langsung tidak mempedulikan ketika logo-logo halal itu ditanggalkan dan tidak ada pula usaha untuk bertanya apa sebenarnya yang berlaku… erm??? sedap sangat kot tu yg ape pun x layan.



Note:
Di dalam Radio Sinar.fm pagi ini 4 mac, 2010, beritanya menyebut :
Jakim menyerbu restoran menggunakan sijil halal palsu.
Radio Sinar.fm mengambil berita dari sumber Bernama.
Untuk rekod, Bernama tidak menyertai operasi ini, dan maklumat yang disiarkan itu adalah salah.
Restoran terbabit tidak menggunakan sijil halal palsu.
Ia menggunaka logo halal Jakim tanpa kebenaran.


So pada para peniaga yg bukan islam kalau nak untung lebih kene la mintak kebenran terlebih dahulu k... jgn memandai sendri je.. sebab kene fikir dalam MALAYSIA ni masyarakat majmuk so kene la jaga sensitif agama lain ye.. (dengan nada yg baik) hahaha betul kan...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...