I Love JB

Wednesday 16 January 2013

Terung Goreng Berempah


Ni lagi 1 lauk yang dah lama aku x masak, asalnya lauk ni jiran lama aku yang ajo cara masaknya… masa tu aku baru2 je kawin dok pun umah sewa jadi macam2 masakan la yang aku blaja untuk hubby ku makan… anyway sepanjang aku masak memang dia suka, lg pun Eddy ni jenis suka makan kat umah x suka makan luar jadi nak ke tidak aku memang kene masak, (dah memang hobi aku masak well……)


Hah! Cite banyak pun x guna kan mari kita tengok resipi terung berempah ni… sedap tau…


Bahan – bahan

1 batang terung ungu – dipotong maca dalam gambar
Segengam ikan bilis di cuci**
2 ulas bawang putih **
1 labu bawang besar**
1 paket rempah kari ikan (aku guna Babas sedap. Perlu dicampurkan dengan air jadikan seperti pes.)
5 sb minyak masak
Garam+gula+serbuk perasa secukup rasa


P/s : bahan yang bertanda ** perlu ditumbuk terlebih dahulu







Cara – cara

1.     Panaskan minyak masak, & tumiskan bahan yang bertanda ** kacau & masak hingga wangi.
2.  Setelah wangi masukkan rempah kari yang telah dijadikan pes tadi, kemudian masukkan garam+gula+serbuk perasa kacau & masak hingga pecah minyak (atau sedikit garing).
3.    Kemudian masukkan sedikit air (supaya x kering sangat), & masukkan terung yang telah dipotong tadi, kacau hingga terung masak.
4.    Biarkan terung masak secukupnya (jgn terlalu lembik x sedap plak) biarkan dalam 3 minit  kemudian dah boleh angkat dah…


Abaikan pinggan yang comot tu.. hehehe lupa nak lap lepas angkat… anyway kata2 terkahir saya SELAMAT MENCUBA…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...