I Love JB

Tuesday 29 November 2011

PECEL ke PECAL????

PECEL KE PECAL????

korang tau ape tu PECEL (betul ke) ha... tu la korang x tahu...(aku pun baru je tahu), menu malam ni hanya PECEL ok... just simple dish... cuma rebus2 je... ada..
kacang panjang...
taugeh....
bayam....
timun....
tempe goreng...
simple kan??? ye aku wat simple je kalau nak kiut betul2 mak ai!!! buncit r perut aku .. banyak wooo nak kene letak... but it's ok ... tu la kene ingt DIMULAKAN DENGAN BISMILAH.... BERHENTI SEBELUM????? KENYANG.... (ha pandai pun)

sebenarnya aku terlupa beli tahu tu yg mcm kureng je... tapi untuk berdua x yah la nak letak banyak2 kan...


ni la dia PECEL yg simple untuk menu mlm ni.... berkhasiat kan,.... jom follow!!




aku rasa la PECEL ni berasal dari org JAWA, nak jdkan cerita aku pandai makan benda ni masa umur aku 10/11 tahun mcm tu la... yg ajo aku makan PECEL ni.. KAKAK IPAR aku yg asal dr JAWA selangor... (dia org selangor la), time tu aku ingt lg aku bangun tido dah ada atas meja makan..(dulu masa aku kecik2 aku suka bangun lambat sampai dah tinggi hari mak aku selalu bebel pun aku wat x tahu je... tu la org kata kalau bangun lewat rezeki xde.. memang betul pun aku bangun lewat sarapan dah x de..yg ad cuma ) PECEL......
bila aku makan je mak ai sedapnya... tapi kakak ipar aku ajar kitaorg makan  letak mee hoon ...yummyyy!!! sedapnya....time tu la aku terus jatuh cinta ngan PECEL... almaklumla kitaorg ni semua asal org BUGIS so lain la sikit cara pemakanan..tambah2 lg family aku ni org BANDO so mcm pelik sikit la kalau ada benda yg kitaorg x pernah jumpa...
sejak dr tu aku terus LIKE  dengan PECEL ni.... asal usul PECEL aku memang x tahu kalau soh maka aku tahu la...

sekarang dah senang MAK kepada KAKAK IPAR aku ni pandai wat kuah PECEL... dia buat memang sedap beb TERANGKAT tu... dia dah siap buatkan kuah jenis kering so leh la simpan lama sikit kan... cuma tinggal campurkan ngan air panas je.. dah siap kan....

mcmni la packing kuah PECEL yg


dah siap packing untuk tahan lama lg...



pernah aku bg kawan aku (kawan dari PESBUK yg tgh mengudam nak makan PECEL so aku offer la kuah PECEL ni) pergh!!! memang terangkat cuma time tu pedas sikit la.. janji aku dapat bg dia rasa... siap POS lg tu kat TERENGGANU baik kan aku... baik kan... baik kan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...