I Love JB

Sunday 27 November 2011

hari ni MEE BANDUNG ok... Kulaijaya....(boleh gitu)

hari ni ahad x keje x kemana2 sebab smlm (sabtu ) lepas balik keje dah berjln sehari suntuk sampai kol 10 mlm..
hubby aku lepas solat subuh terus tido balik.. sedar2 je leh dia ckp ngan aku (masa tu aku tgh nak jemur baju)

Hubby : "honey wat la sarapan pagi.. wat la air ke jemput2 ke"

aku ??? sambil tgk jam aku pun pelik nape dia ckp wat sarapan pg bila aku tgk jam dah kol 12 tghari da...
hubby aku ni mimpi ke ???

Honey : "B ni mimpi ke cuba tgk jam dah kol brapa? sarapan ape lg ni?"

adoiiii!!! confirm dia mimpi..

hubby : " eh dah kol 12 ek.. ingtkan kol 9 tadi"

toing!!!! boleh pengsan aku....

nak pendekkan cer, hari ni aku masak MEE BANDUNG KULAIJAYA
kenapa KUALIJAYA? sebab aku dr kulaijaya... hahahah... yummy!!!! sempat bg pd jiran lg...(memang sengaja wat lebih sebab ada pingan jiran kat umah...kira balas balik la ni..hahah)

ada letak
udang..daging...fish cake..fish ball.... carrot...tahu goreng...tomato biji...yummy!!!! dah tentu2nya SAWI mesti ada......wala!!!!

jemput makan....


yummmyyyy!!!! sedapnya...jemput tgk....jgn marah aaaaa....

MEE BANDUNG SIMPLE (HONEY MEE BANDUNG..)

BAHAN-BAHAN
1 kg mee kuning
Rempah Mee Bandung yg packet hijau (2 packet)
Udang kering kurang dari 100gm (ditumbuk)
Daging lembu dipotong kecil-kecil
(sukatan jgn terlalu banyak,adalah lebih baik direbus dahulu)
10 ekor Udang basah (dibuang separuh kulit)
4 biji tomato
Sawi (ikut suka nk letak banyak mana)
1 mangkuk cili sos
1 magkuk tomato sos

BAHAN-BAHAN TUMIS
1 magkuk minyak masak (dikisar)
1 mangkuk cili kisar
2 Biji bawang besar (dikisar)
3 biji bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia (dikisar)

Cara-Cara

1.     1.  Panaskan minyak masak, setelah panas masukkan bawang dan udang kering yg dikisar hingga naik bau…
2.     2.  Masukkan 1 magkuk cili kisar tumis hingga garing & pecah minyak
3.     3. Setelah naik bau..masukkan sedikit air dalam 1 cawan dan masukkan rempah mee bandung yg telah   
        dicampurkan dengan sedikit air dijadikan seperti pes…
     4.Masukkan udang dan daging yg telah direbus bersama dengan air rebusan tadi….
5.    5.  Setelah mengelegak masukkan sos tomato 7 sos cili dan kacau hingga sebati..
6.     6. Setelah itu masukkan batang sawi dan tomato biji dan telur 2 biji dan biarkan dalam masa 2 minit
7.     7.  Akhir sekali masukkan sawi bawang goreng dan daun sop
8.     8.  Sedia untuk di hiding (kalau nak pecahkan telur pun boleh)

*tambahkan jeruk+daun sop+bawang goring untuk hiasan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...