I Love JB

Monday 4 March 2013

KENTANG KICAP PEBERET KU


ASSALAMUALAIKUM,…

Ok kali ni resipi agak mudah & simple je… kalau nk dijadikan cerita resipi adalah antara masakan kesukaan aku N my best friend Ms Lulu (opismate aku), memandangkan kitaorg 2 org ni memang terlalu minat ngan kentang maka tercipta la resipi ni… hihihi sebenarnya masa kawan aku ni bunngkus makanan nasi lauk dia (lauk makanan cina), aku terpandang ngan lauk ni so aku pun tanya la dia ape benda tu.. then dia cakap ni la KENTANG KICAP… aku x rasa pun lauk tu .. aje giler aku nak rasa sah2 lauk tuu NON HALAL kan.. so Cuma pandang2 je la.. sambil mintak resipi dr kawan cina aku ni… bila dia bercerita rupanya sangat la simple N easy lauk ni rupanya… tapi aku buat ikuut tekak & citarasa aku men ubah2 je.. Jom kita jengah resipi ni k…



BAHAN-BAHAN

4 BIJI KENTANG (DIPOTONG SEPERTI DI DALAM GAMBAR& REBUS SEKETIKA SEPARUH MASAK)

3 ULAS BAWANG PUTIH (DICINCANG HALUS)

1 SB KICAP SOYA CAIR

1 SB KICAP PEKAT (YG MANIS)

3 SB SOS TIRAM

1 SB SOS TOMATO (KALAU NAK RASA SIKIT PEDAS LEH TUKO NGAN CILI SOS)

1 SK MINYAK BIJAN

4 SB MINYAK MASAK


CARA-CARA

1.    Panas kan minyak , kemudian masukkan bawang putih yang di cincang halus & tumis hingga naik bau.

2.    Setelah naik bau (jgn sampai bawang hangus plak api kene slow), masukkan kentang & kacau.

3.    Kemudian masukkan kicap cair soya, kicap pekat,sos tiram, sos tomato kacau sebati, (kalau pekat masuukkan sedikit air, sikit je).

4.    Setelah mendidih masukkan minyak bijan & kacau hingga sebati , setelah sebati tutup api & boleh di makan.

SELAMAT MENCUBA


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...