I Love JB

Wednesday 11 January 2012

"TU LA UNTUNG KEJE KILANG"

‎"tu la untung keje kilang.."

Jgn nak pandang senget la sangat ngan org yg keje kilang ni, kalau x de diaorg brg electronic semua x de tau, bertapa berjasanya PEKERJA KILANG ni.. 



Yela cuba bygkan tgh sedap korang membuta kat umah PEKERJA KILANG berhempas pulas siapkan shipment nak dptkan daily output, mana yg dengan kene marah lg.. mana yg tension output x dpt lg... penat keje diri lg.. ko ada?? x de kan korang keje duduk cantik je bersilang diaorg???? berdiri woiii!!! 12 jam keje lg.. korang 8 jam je pun dah merungut kan??? eleh mcm la aku x tahu kan... ada sesetengah org KERJA KILANG" ni di anggap LOW CLASS tapi jgn x tahu untung jugak tau keje kilang..

mcm aku pernah keje kilang (bukan bangga tapi nak kerek sikit) berkat keje kilang la aku dpt repair sendri MESIN FAX yg rosak, dulu aku pernah keje ngan syarikat swasta kat UTM, MESIN FAX tu jenama PANASONIC (aku pernah jd pekerja PANASONIC) tapi yg jenis guna roll paper la.. (mcm dolu2 kan bila fax keluar je bergulung paper tu..hahaha) 1 hari tu MESIN FAX tu jammed.. & x berfungsi langsung pulak tu bila paper keluar je hitam je... untung la aku ni dulu keje kilang electronic so tahu la jugak repair2 ni ( dulu aku suka menyibuk station org lain tu yg pandai) , aku belek2 mesin tu kot2 boleh betulkan.... bila boss x de je aku pun g la tempat MESIN FAX bila kau tgk je mulut pun terkeluar la..."laaaaaa oooooo senang je ni" kan... org yg x keje kilang tahu buat x??? x tahu kan... tu la dia... buat punya buat at last aku dpt repair MESIN FAX  tu dengan tangan aku sendri je.. ( x tahu aku dah bogelkan MESIN FAX tu) berguna x??? berguna kan....



Hari ni je aku dah repair sendri MESIN PHOTOSTATE terror x aku... mana x nya dah la aku lambat sampai opis.... (sebab g MPKu nak submit plan) sampai2 je kat opis kawan aku tu (dia ni ah moy tau) dah bising2 geram psl MESIN PHOTOSTATE jammed...


"adoiii!!!! geramnya i mesin ni buat hal plak dr tadi i korek2 x tahu ape yg sangkut kalau mcmni i panggil org repair la.. " (masa tu aku dalam pantry dengar je dia merungut aku fikir lepas je aku susun brg dapur ni aku nak tgk la ape yg berlaku) kring!!!! kring!!!! (bunyi hp ah moy tu sebenarnya bunyi org nyanyi tapi x tahu nak bunyikan mcmne kring tu kan bunyi telipon) dalam masa dia berbual ngan kawan dia tu ntah sape ntah aku pun g la kat ngan MESIN PHOTOSTATE tadi cr punya cr "YEAH!!! aku dah jumpa dah" rupannya kertas sangkut kat bypass, (padahal tadi ah moy tu dah guna gunting la... pembaris la... guna pensil la.. nak korek kertas sangkut tu... sangkut kat belah bawah plak tu... ) aku duduk diam2 sambil tertunggeng aku... ( tgh tertunggeng ada plak mamat despacth dtg hantar brg... malu kejap aku) , aku tolak sensor paper tu ke luar pastu aku tarik paper tu guna jari je.... terkeluar la paper tu.,... (punya la susah ah moy tu wat akhirnya aku guna jari je)... kawan aku tu ternampak siap tunjuk BEST!! kat aku... (menandakan gud la tu)... lepas dr ckp kat phone dia pun ckp ngan aku... "wah!!!! mcmne u buat dr tadi i korek x boleh2 pun nasib baik i x panggil org repair tu" aku pun jawab la "ala i korek je paper tu kat bawah" ... tu la berkat keje kilang kan... BANGGA NYA AKU BEKAS PEKERJA KILANG mcm kata ex boss aku En. Hisyam 

" tu la bergunanya pengalaman walaupun keje kilang kan... tgk mcmni dah jimat x yah panggil org repair"

jd pd korang semua yg agak2 nak muntah tgk org keje kilang tobat2 la sikit ye... PEKERJA KILANG sangat berjasa tau!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...