I Love JB

Thursday 21 May 2015

Tempe Masak Asam



Lauk ni ni sebenarnya ada sejarah…. arwah bak aku dulu (ayah aku) memang pandai masak … masih ingt lagi kalau mak masak kat dapur dia suka teman almaklumlah diaorg dah pencen awal…  diaorg sebenarnya loving x Nampak… bila mak masak bbak mesti Tanya…”nah awak masak ape hari ni?” nati dia akan mula lah tolong mak aku masak… kadang2 dia akan bg resepi pd mak aku… ikutkan mak dan bak aku ni memang pakar masak… dan sama2 sharing… dari jauh mesti dngr bak kata … “awak tambah ni nah… kurangkan ni nah..”

So cerita pada tempe masak asam ni adalah lauk kesukaan dia… lauk paling simple dan ringkas… lawan pulak ngan ikan goreng dan sambal belacan memang auwwwww!!
Kat sini aku nak share sikit resepi yang turun temurun keluarga aku buat….

Bahan – Bahan
4 keping tempeh di potong2 ikut suka
5 batang bendi (ni pun ikut suka kalau nak banyak)
3 ulas bwang putih*
1 biji bawang putih*
4 btg cili merah*
2 keping asam gelugur
air secukupnya
garam dan perasa

P/S : tumbuk bahan yang bertanda *

Cara-cara

1.     Masukkan bahan yg di tumbuk tumbuk tadi beserta dengan asam gelugur biarkan hingga mendidih.
2.    Kemudian setelah mendidih masukkan garam dan serbuk perasa serta temped an bendi biarkan hingga mendidih kemudian tutup api.


(jika bendi tak ada boleh di gantikan dengan kacang panjang)

3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...