I Love JB

Sunday 24 November 2013

LEMAK CILI API IKAN KEMBUNG

Orang kata kalau lauk lemak cili api ni semua berasal dari N.Sembilan... betul ker?? kalau tanya aku jawapannya HENTAH... mungkin kot sebab sejak aku tahu memang org negeri gemo masakan berlado/ lomak cili api ni. Walaupun aku buukan org N.Sembilan tapi masakan ni menjadi menu wajib dalam seminggu kat rumah aku.. (kadang2 buntu x tahu nak masak ape). moh lah kita tengok ape bahan nya.





BAHAN-BAHAN

2 ekor ikan kembung yang di belah 2
2 biji tomato dibelah 4
2 biji kentang di belah 4
1 batang serai diketuk
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit*
10 batang cili padi*
1 cawan santan ( aku guna santan kotak KARA)
2 keping asam keping (kalau tomato masam kurangkan asam keping jadi 1 keping)

P/S : bahan bertanda * perlu di blender

CARA-CARA


  1. Masukkan santan di dalam periuk dan masukkan air di dalam kotak goncang dan tuang kedalam periuk buat dalam 2 kali masukkan air.
  2. Masukkan semua bahan yang telah di blend ke dan serai ke dalam santan di dalam periuk dan didihkan, kacau jangan sampai pecah minyak. Api jangan terlalu kuat atau perlahan.
  3. Setelah mendidih masukkan kentang+tomato+asam keping serta tambahkan dengan garam/perisa.
  4. Setelah kentang empuk dan didih masukkan ikan biarkan sampai mendidih.
  5. Setelah mendidih rasakan masakan jika kurang garam/perisa. jika semua ok bolehlah tutup api dan hidangkan.
Simple menu untuk lunch /dinner kan... jom lah try.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...